Контакт із собою

Інформація про психопрофілактичні особливості контакту з собою

ЧАСТИНА 1

В нашому житті є, згідно з моделлю балансу в позитивній психотерапії, чотири сфери – це сфери тіла, діяльності, контактів і сенсів (духовна сфера).

Коли ми говоримо про контакти, то те, що нам найочевиднішим чином спадає на думку – родина і приятелі. Насамперед.

І це так. Але не цілком так.

Бо, друзі мої, передусім – це контакт із собою. Звучить просто, але таким не є.

Що означає “контакт із собою”?

Це вміння дати собі відпочити, коли змучений, а не викладатися в будь-яку діяльність до повного вичерпання ресурсів. Але не тільки.

Це вміння відстояти свою думку, вміння бути безкомпромісним там, де компроміс не передбачається для нас за жодних обставин – у якихось світоглядних питаннях. Але не тільки.

Це вміння і відвага сказати «ні» і відстояти свої кордони. Але не тільки.

Контакт зі собою – це не про прийняти ванну, не про дбати за фігуру, ходячи в зал, і тим більше не про з’їсти смаколиків (бо, буцімто, моє тіло інстинктивно знає, що йому потрібно).

Справжній контакт із собою – це розуміння, ким і яким ти є – і чи це тебе влаштовує.

Це усвідомлення, частково на інтуїтивному рівні, а частково на усвідомлюваному – чого ти насправді хочеш у житті.

Насправді, повторю, а не згідно з нав’язаним Інстаграмом та Фейсбуком способом життя.

А правдивіше сказати, способом його демонструвати.

І це все-таки трохи інше, ніж про любов до себе, тобто прийняття себе.

Приймати, а точніше, навчитися любити, прийняти себе можна всякого: непостійного, істеричного, меланхолійного, з різними настроями та у різній формі, злого, нервового і… і так далі.

Це не про контакт зі собою.

Можна такими бути й приймати себе такими – і все ж продовжувати зовсім не розуміти себе, а, властиво, навіть не намагатися підібратися до питання, що ж насправді робить нас такими.

Контакт зі собою – це глибока інтроспекція, тобто вдивляння в самого себе, і рефлексія – аналіз своїх думок, своїх цінностей, потреб, установок, всього свого внутрішнього світу.

Навіщо ми робимо те, що робимо? Навіщо живемо саме таким життям?

Це також і аналіз наших захисних психічних механізмів. Жити, оточивши себе тими захистами, ми можемо весь час, який відпущений нам на землі, але чи це буде точно наше життя – те, яке ми справді хотіли б прожити, те, яке задумав для нас Творець і те, про яке не шкода буде згадати на смертному ложі, сказавши собі – так, я прожив добре життя, СВОЄ життя?

Чи так?

Життя в контакті з собою – це життя згідно зі своїми справжніми потребами, цінностями, у саморозумінні.

Подумайте, чи ми часто маємо контакт зі собою.

Даймо собі відповідь: чи насправді Я хочу робити те, що роблю?

Чи я НАСПРАВДІ цього хочу?

Чи всього лиш те, чого хоче від мене світ?

А чи, може, це те, що я хочу довести світові, показати світові, представити на оцінку світові?

Якщо це так, тоді це – життя через «я мушу», життя зі стиснутими від злості зубами, життя в постійному напруженні – а часом на межі нервового зриву.

Яка альтернатива постійному напруженню?

Це легкість – при наповненості.

Це ненапруженість – у всіх життєвих процесах.

І, як на мене, це найяскравіший показник того, що ми є в контакті із собою.

Це вміння розпізнавати пастки свого розуму.

Всі захисти – заперечення, уникання, раціоналізація – це неможливість, небажання, страх контактувати зі собою.

Туди ж всі адикції – алкоголь, наркотики, нездорова їжа (а насамперед усе, що містить цукор).

Туди ж – безцільне читання і бездумний перегляд фільмів, практично у фоновому режимі.

І так, підсвідомий вибір залежних відносин – це теж туди ж.

Заглушити себе, заперечити себе. Не контакт зі собою.

Контакт починається там, де ми зустрічаємося з собою справжнім.

А до цього може бути довга дорога.

ЧАСТИНА 2

Гординя як відсутність контакту з собою

Трохи філософіі, трохи психології.

Трохи про роботу над нашою індивідуальністю.

Гординя – це про відсутність контакту із собою.

Нерозуміння, заперечення, уникнення своій справжніх бажань.

Гординя і гордість – це антоніми.

Що таке гординя?

Самоприниження – це гординя.

Непохитна впевненість в тому, що раз моє життя сповнене стражданнями – значить, я хороший , просто мені «не везе», і, порівнюючи себе з іншими через свої страждання, вознесення  себе над тими  іншими (яким просто «повезло»), не зауважуючи свого високомір’я у цьому псевдоприниженні, гордині, що піднімає звідтам голову.

Відмова від чогось значимого в житті має сенс тоді, коли спершу людина це значиме посідала.

Інакше це не більш ніж поза для самозаспокоєння, самовиправдання і – парадоксально – самозвеличення через удавану скромність, фальшиву покору, самоприниження.

За гординею – багато прихованоі злості, заздрощів і неприйняття інших.

І небажання зустрітися з своїми справжніми почуттями, цілковите заперечення їх і тотальне обманювання себе самого.

Якщо відмовляємося з позиції невибору, не з вільної волі і наповненості, з а вимушеності і порожньості, то насправді не ми відрікаємося від (наприклад) багатства та кохання – це багатство і кохання відрікаються від нас.

Що є альтернативою фальшивої скромності, гордині, і, що за нею ховається, агресії і призначенням всіх навколо а)сволочами б)злодіями і в) винними)?

Це – відповідальність за усвідомлення.

Можливо – та ні, точно! – я не паную над появою в мене бажань, почуттів, емоцій.

Але це я – відповідальна за те, щоб їх визнати, назвати своїми, присвоїти – а не ховатися за психологічними захистами раціоналізаціі («ой, та і не хотів я того винограду, і взагалі він зелений» – пам‘ятаєте Езопа?), усунення і заперечення («хто, Я хочу таку машину? Ні, я вища за це!») і проекціі («фу, спідниця як на проститутці!»=як би я хотіла дозволити собі носити таку спідницю).

Це – відповідальність за вчинок:

ми можемо самі вибирати, що робимо з нашими бажаннями – реалізовуємо їх чи свідомо відмовляємося від іх реалізаціі.

Приклад: ах, якби мені гроші, я б теж подорожував.

Ніт.

Або: от якби мені час, я б нарешті ту англійську мову вивчив.

Нєа. Не вивчив би.

Яскравий тому приклад – три місяці карантину. Хто що робив, а хто чого не робив – нічого не змінилося.

(Хоча, треба додати, не у всіх і з‘явилося більше часу. Так що, може, не такий вже і яскравий той приклад😊))

Хто хоче робити – робить.

А хто не хоче, ні.

А тепер гарна новина.

І НЕ ПОВИНЕН.

А що він повинен?

Оте, написане вище.

Зрозуміти свою відповідальність за усвідомлення і діі.

За свої «хочу».

Але і за своі «не хочу».

Не обманюючи себе, сказати: я вибираю цього не робити.

І – СОБІ! – назвати причину, по якій не.

Знайти свої особисті плюшки від того, чому ми цього не робимо.

І якщо вибираємо не мати чогось – то зрозуміти, чому. Причин – тих справжніх – може бути багато.

Відсутність внутрішніх ресурсів – одна з них, але тоді наша відповідальність – що робити з цим: так жити і надалі чи шукати шляхи збільшення, а можливо, просто більш раціонального перерозподілу тих ресурсів.

І тут знову – про прийняття відповідальності за роблення чогось – і за не-роблення, тобто за дїї – і за бездіяльність.

Перемістити локус контролю всередину себе.

Призначити нарешті себе, а не обставини та оточуючих відповідальними за те, що робиться в нашому житті.

Визнати , що:

не мене розізлили, а я розізлився,

не мене образили – я образився,

не мене спокусили – я запрагнув.

Це – усвідомлений вибір того, беремо ми чи ні бразди керування нашим життям в своі руки.

І того, чи станемо ми суб‘єктом життя, чи виберемо, підкреслюю, ВИБЕРЕМО залишатися жертвою обставин, злих людей, кармічної карми і взагалі всього зовнішнього.

Чи будемо господарем, а чи рабом – звичок, пристрастей, чужих впливів.

Автором – чи виконавцем.

Панувати – чи бути опанованим.

Чи визнаємо свою недосконалість –  але і свою унікальність в цій недосконалості.

Чи наважимося сказати, що чогось не знаємо і просити пояснень – чи і далі сидітимемо зі скляним поглядом і розумним виглядом, удаючи того, ким не є.

Стати іншим не з почуття вини, не тому, що це потрібно комусь (наприклад,  нашій мамусьці, а слідом за нею всім іншим значимим і не дуже особам в нашому житті):

це-бо лише нагромаджуватиме глухі кути і чужі проблеми в нашому житті, вину за яких навішуватимуть звичним (для нас) чином – на нас.

Це – стати собою, бо це потрібно НАМ.

Стати точкою опори і точкою відліку у власному житті.

В нікуди, в область заздрості, безплотних марень та ілюзій ведуть питання в дусі «І чому комусь так везе?»

[або « і чому на таких страшних одружуються?»]

(«На цьому місці мав/ла бути я», та ясно же ж. Такий/а класний/а, скромний/а, але чомусь невезучий/а).

Нєа. Не повинні. Ми всі саме на тому місці, де в даний час і маємо бути.

І нарешті, вкрай важливо теж розмежувати те, за що ми відповідаємо – і що є зоною поза нашою відповідальністю, на що впливаємо, а що – поза межами нашого впливу.

Брати відповідальність за перше – і не дати нікому втулити собі відповідальність за друге.

Складно?

Складно.

Можна розібратися самому?

Напевно…

Але простіший, швидший, надійніший і менш травматичний шлях – з допомогою психолога.

І, як на мене, людина, що наважилася піти до психолога, враховуючи, що в нашій країні психічна гігієна дуже далека від насущної потреби (а шкода) – вже зробила величезний крок в бік себе.

Всім – усвідомлення і усвідомленості.

І вірних – для вас – виборів.

І любові. Як завжди.❤️❤️❤️

Клік на картинці веде на мій профайл

Автор